Wie zijn wij?

In het jaar 2024 vond er een bijzondere samensmelting plaats in Sint Pancras. Drie organisaties, met elk een unieke identiteit en doelstelling, bundelden hun krachten en vormden een gloednieuw Integraal Kindcentrum (IKC) genaamd "Het Vogelnest." Deze buitengewone fusie bracht de Paus Johannesschool, de Phoenix (locatie Sint Pancras) en Allente Opvang samen, waardoor een warm en inspirerend nest ontstond waarin zowel opvang als onderwijs hand in hand gingen.

Het Vogelnest is niet zomaar een plek voor opvang en onderwijs; het is een symbolische thuisbasis waar jonge vogeltjes worden verwelkomt in een omgeving vol warmte en veiligheid. Hier kunnen ze opgroeien, hun vleugels uitslaan en zich voorbereiden op het avontuur van het leven in de grote wereld. Het is een plek waar het beste van drie organisaties samenkomt..

Een van de meest opvallende kenmerken van Het Vogelnest is de unieke benadering van het onderwijs. Als een samenwerkingsschool, gevormd door de samenvoeging van openbaar en bijzonder onderwijs, biedt Het Vogelnest een rijke mix van katholieke én openbare identiteit. In een tijd waarin de maatschappij steeds complexer en pluriformer werd, staat Het Vogelnest voor de uitdaging om kinderen op een doordachte manier voor te bereiden op deze diversiteit.

In Het Vogelnest leren kinderen over de wereld in het klein, met speciale aandacht voor hun eigen dorp om zich zo voor te bereiden op de wereld in het groot. De nadruk ligt niet alleen op het individu, maar ook op het collectief. Samen leven en samenwerken met anderen werden essentiële pijlers van het onderwijs maar ook de opvang, waarbij brede kennis en verantwoordelijkheidsbesef worden overgedragen als waardevolle bagage voor de samenleving.

Dit unieke samenspel van onderwijs, opvang en levensbeschouwing maakt Het Vogelnest tot een bijzondere plek waar jonge geesten worden gevormd, waar diversiteit wordt omarmd en waar de belofte van een veelbelovende toekomst wordt gekoesterd. IKC Het Vogelnest: waar kinderen niet alleen leren vliegen, maar ook leren hoe ze samen kunnen opstijgen naar nieuwe hoogten.

Samenwerking, respect, duurzaamheid, gelijkwaardigheid en inclusiviteit