Vreedzame school
De PJS, een Vreedzame school waar we vanuit onderstaande 'Grondwet' samenwerken.
- Veiligheid: We horen bij elkaar.
- Betrokkenheid: We hebben oog, oor en hart voor elkaar en de omgeving.
- Plezier: We werken, spelen en leren samen op een prettige manier.
- Vertrouwen: We kunnen bouwen op elkaar.
- Teamgeest: We dragen allemaal ons steentje bij.
- Vakmanschap: We leren van en met elkaar.
De Vreedzame School is een aanpak van sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school beschouwd worden als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratische burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen.
De lessen vormen de basis om het gezonde gedrag aan te leren. Daar blijft het echter niet bij. Het zal het uitgangspunt worden van waaruit het handelen tussen leerlingen, leerkrachten en ouders verder uitgebreid wordt. Dit geldt voor alle interacties op school, zowel in de klas als op het schoolplein.
Om deze doelen te bereiken volgen we een intensief implementatietraject. Het gaat immers verder dan een les geven. Het gaat over professioneel handelen en het rolmodel kunnen zijn. Daarom wordt dit traject over twee schooljaren vorm gegeven.
De Vreedzame School streeft ernaar om kinderen te leren:
- Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan.
- Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen.
- Constructief conflicten op te lossen.
- Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap.
- Open te staan voor verschillen tussen mensen.
Om deze doelen te bereiken volgen we een intensief implementatietraject. Het gaat immers verder dan een les geven. Het gaat over professioneel handelen en het rolmodel kunnen zijn. Daarom wordt dit traject over twee schooljaren vorm gegeven.
De Vreedzame School streeft ernaar om kinderen te leren:
- Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan.
- Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen.
- Constructief conflicten op te lossen.
- Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap.
- Open te staan voor verschillen tussen mensen.
Doelen op leerling-niveau
Overleg, menings- en besluitvorming:
Een standpunt hebben, opkomen voor eigen standpunt, luisteren naar anderen, verplaatsen in standpunt anderen, debatteren, argumenteren, bereidheid van standpunt te veranderen, compromissen sluiten, loyaal aan genomen besluit zijn, rekening houden met minderheidsstandpunt, kritisch denken, informatie inwinnen en kritisch analyseren.
Een standpunt hebben, opkomen voor eigen standpunt, luisteren naar anderen, verplaatsen in standpunt anderen, debatteren, argumenteren, bereidheid van standpunt te veranderen, compromissen sluiten, loyaal aan genomen besluit zijn, rekening houden met minderheidsstandpunt, kritisch denken, informatie inwinnen en kritisch analyseren.
Omgaan met conflicten:
Inzicht in en kennis van conflictoplossing, inzicht in eigen stijl van conflictoplossing, verplaatsen in positie van de ander, onderhandelen, win-winoplossing nastreven, afzien van fysiek of mentaal geweld, kennis van mediatie, mediatievaardigheden, omgaan met boosheid in een conflict.
Inzicht in en kennis van conflictoplossing, inzicht in eigen stijl van conflictoplossing, verplaatsen in positie van de ander, onderhandelen, win-winoplossing nastreven, afzien van fysiek of mentaal geweld, kennis van mediatie, mediatievaardigheden, omgaan met boosheid in een conflict.
Verantwoordelijkheid voor gemeenschap:
Verantwoordelijkheid voor elkaar, verantwoordelijkheid voor klas, school en buurt, zorgzaamheid, rechtvaardigheidsgevoel, participatie, initiatieven nemen, meepraten en meedenken, aan regels houden, samenwerken, behulpzaamheid.
Open staan voor verschillen:
Tolerantie, aanpassen aan andermans regels en gewoonten, respect voor andere levensopvattingen en stijlen, inleven in de ander – in andere culturen – in andere levensomstandigheden, constructief omgaan met vrijheid van meningsuiting of godsdienst, onderscheid tussen vooroordeel en oordeel, kennis levensbeschouwelijke stromingen.
Democratische geletterdheid:
Democratische instituties (Tweede Kamer, grondwet e.d.), democratische spelregels, rechten en plichten in een democratie, democratische principes (verkiezingen, achterban, vertegenwoordiging), rol van de media in democratie.
Doelen op schoolniveau
Het programma streeft naar een positief sociaal en moreel klimaat waarin:
- Leerkrachten prettig werken
- Handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt
- Kinderen zich veilig voelen
- Kinderen zich gehoord en gezien voelen
- Iedereen bereid is zich te verplaatsen in de ander
- Iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat en de eigen kracht van kinderen benut
- Leerkrachten prettig werken
- Handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt
- Kinderen zich veilig voelen
- Kinderen zich gehoord en gezien voelen
- Iedereen bereid is zich te verplaatsen in de ander
- Iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat en de eigen kracht van kinderen benut
Opbouw Vreedzame School:
De aanpak is in blokken opgebouwd die in wekelijkse lessen terugkeren in de klas. Hier wordt het nieuwe gedrag aangeleerd om het op andere plekken verder te ontwikkelen:
De aanpak is in blokken opgebouwd die in wekelijkse lessen terugkeren in de klas. Hier wordt het nieuwe gedrag aangeleerd om het op andere plekken verder te ontwikkelen:
• Blok 1. Wij horen bij elkaar – Groepsvorming en positief sociaal klimaat
• Blok 2. We lossen conflicten zelf op – Conflicthantering
• Blok 3. We hebben oor voor elkaar – Communicatie
• Blok 4. We hebben hart voor elkaar – Gevoelens
• Blok 5. We dragen allemaal een steentje bij – Verantwoordelijkheid
• Blok 6. We zijn allemaal anders – Diversiteit
• Blok 2. We lossen conflicten zelf op – Conflicthantering
• Blok 3. We hebben oor voor elkaar – Communicatie
• Blok 4. We hebben hart voor elkaar – Gevoelens
• Blok 5. We dragen allemaal een steentje bij – Verantwoordelijkheid
• Blok 6. We zijn allemaal anders – Diversiteit
Coöperatief Leren
In de Vreedzame School wordt regelmatig gebruikt gemaakt van coöperatieve structuren. Zo leren kinderen van en met elkaar. Deze werkvormen worden ook in andere lessen gebruikt zoals rekenen of aardrijkskunde. De Vreedzame Schoolles is zo de basis vanwaar op vele manieren een transfer gemaakt kan worden naar andere delen binnen de school. Op die manier blijft het niet bij een lesje, maar wordt het de basis van je handelen binnen onze hele school.
In de Vreedzame School wordt regelmatig gebruikt gemaakt van coöperatieve structuren. Zo leren kinderen van en met elkaar. Deze werkvormen worden ook in andere lessen gebruikt zoals rekenen of aardrijkskunde. De Vreedzame Schoolles is zo de basis vanwaar op vele manieren een transfer gemaakt kan worden naar andere delen binnen de school. Op die manier blijft het niet bij een lesje, maar wordt het de basis van je handelen binnen onze hele school.
Grip op de groep
In het eerste blok stonden groepsvorming en positief sociaal klimaat centraal. Dat is belangrijk, want in de eerste weken van het schooljaar vormt een groep zich. Als de groep zich uiteindelijk gevormd heeft, blijft het de rest van het jaar min of meer hetzelfde. Het is dus zaak om aan het begin van het schooljaar hier heel bewust mee om te gaan om de klas zo tot een positieve groep te helpen vormen.
Anti-pestprogramma
De Vreedzame School is een aanpak die door het NJI* erkent wordt als een aanpak die zowel preventief als curatief werkt. Het is echter een aanpak die breder is dan enkel anti-pesten.
*(Nederlands Jeugd Instituut) zie https://www.nji.nl/antipestprogramma
Voor meer informatie zie: www.devreedzameschool.nl
Hieronder de verzameling van nieuwsbrieven die ook bij de start van de blokken met de ouders wordt gedeeld.